de workshopdagen

26 februari 2023 - Diani Beach, Kenia

Om  7 uur zat ik in de taxi op weg naar de eerste workshopdag. Spannend! Samen met de Keniaanse Esther ga ik twee workshopdagen verzorgen in Mkungani. Het is ongeveer vijf kwartier rijden en we komen ruim op tijd aan. Eerst maar even het lokaal verbouwen en sjouwen tot de zware banken in een kring staan. Het zweet loopt nu al over mijn rug! Daarna zorgen dat het dagprogramma hangt en we zijn er klaar voor! Eén voor één komen ze binnendruppelen. 34 Leerkrachten uit deze regio. Het zijn allemaal leerkrachten die het vak Engels geven. Ze hebben nog niet eerder met T4T gewerkt.

Net als we willen beginnen komt ook de CSO officer binnen. Er wordt meteen een stoel aangedragen, want deze belangrijke meneer laat je niet op een bank zitten! Hij vertelt de leerkrachten hoe goed het is dat ze deze kans krijgen en dat ze er zijn. Ondertussen loopt er rustig een kip in het lokaal rond en ligt er achter een leerkracht een jongetje op de grond te slapen (ze had geen oppas).

een kip in de klasLekker slapen terwijl mama oplet

Na de bemoedigende woorden van de CSO officer volgt er een applaus en kunnen wij beginnen met het programma. Eerst worden de taken verdeeld: een tijdbewaker, een spiritueel leider en de huishoudelijke taken. Daarna worden de workshopregels vastgesteld en buigt iedereen zich over de onderwijskundige verwachtingen. We zeggen nadrukkelijk onderwijskundige verwachtingen, anders wordt er gerust opgeschreven als verwachting: een goede lunch, reiskosten en een certificaat. Dat werd trouwens nog steeds genoemd 😉

To meet, to connect and to learn! Het is belangrijk om eerst elkaar te leren kennen en een verbinding aan te gaan. We doen verschillende kennismakingsspelletjes. Het thema van de workshopdagen is ‘active learning’. Hoe kun je ervoor zorgen dat leerlingen interactief zijn tijdens je les? Dat ze niet alleen maar heel de dag luisteren, maar de leerstof ook verwerken op een andere manier. We hadden hiervoor verschillende werkvormen bedacht. Daarnaast hebben we ook veel energizers gespeeld. Ze vinden ze geweldig en er wordt veel gelachen. De vraag na iedere werkvorm of energizer is steeds, hoe kun je het toepassen in je eigen lessen?

De leerkrachten zijn beide dagen heel betrokken geweest. Vandaag hebben ze tijd gekregen om een Engelse les voor te bereiden met een actieve werkvorm. Hier hebben ze in groepjes heel serieus aan gewerkt. Ze hebben het ook aan elkaar gepresenteerd.

de placemat invullen (werkvorm)in een kringde placemat

Het waren intensieve dagen. Maar ook dagen dat je beseft dat het er toe doet! Dat wat wij met elkaar hebben neergezet, iets doet met de ander én met jezelf!  We kunnen niet alle uitdagingen in het Keniaanse onderwijs wegnemen. De droogte, waardoor kinderen niet naar school komen, omdat er thuis geen eten is. Het gebrek aan onderwijzers en daardoor de grote klassen. Het gebrek aan materiaal. Maar we zijn hier wel met elkaar. We hebben elkaar ontmoet, kennis gedeeld en elkaar geïnspireerd! Heel waardevol!
Maar ohhh, wat ben ik ook blij dat er morgen even een vrije dag is!

Werkvorm met Nederlandse afbeeldingenteabreak met een stroopwafellunch met rijst

klaar voor ballonnentrapsamenwerkenworkshopprogramma

1. Marga keijzer:
    26 februari 2023
    Leuk om je verhalen te lezen. Je zult ook best moeten wennen aan het klimaat. Succes nog!
  2. Marlies Wentink:
    26 februari 2023
    Mooi verslag Diana! En die kip… alle dieren zijn leuk hè!? Ook deze dappere kip!
  3. Michèle:
    26 februari 2023
    Een prachtig verslag en wat een indrukken.
  4. Anja:
    Lekker bezig 😘
  5. Tineke:
    26 februari 2023
    Leuk om mee te lezen. Misschien kan je van het verplaatsen van al die banken ook een energizer maken? Fijne rustdag morgen.
  6. Saskia:
    27 februari 2023
    Knap bezig ‼️
  7. Vader Piet:
    27 februari 2023
    Leerzaam voor een ieder.
  8. Yvonne:
    28 februari 2023
    Jeetje Diana, dat klinkt als wederom een fantastische ervaring. Geniet er van! En blijf de verhalen delen, want ik lees ze met veel plezier!