kennismaken met het Keniaanse onderwijs

24 februari 2023 - Diani Beach, Kenia

Vandaag stond kennismaken met het Keniaanse onderwijs op het programma. We vertrokken in groepen naar verschillende scholen in de buurt. Op Mwagema School werden we als eerste naar het kantoortje van de headteacher gebracht om het gastenboek te tekenen. Heel belangrijk in Kenia! Ze zijn blij dat we er zijn en ze vinden het leuk om hun school te laten zien.
Er zijn vandaag twee leerkrachten afwezig. De headteacher legt uit dat de kinderen dan zelfstudie doen en zij af en toe om het hoekje kijkt. Moeten wij ook maar eens uitproberen!
In kleine groepjes bezochten we de klassen. Vergeleken met de scholen die ik in 2017 heb gezien, is deze school goed uitgerust. De klassen zijn 'klein' (tussen de 30 en 40 leerlingen) en ieder kind heeft een eigen boek en bank. Vooral één van de kleuterjuffen maakt indruk. Wat een bevlogen leerkracht en wat een rust straalde ze uit. Ze had echt oog voor haar kinderen!
Op de speelplaats zagen we een andere klas een energizer buiten doen. Vervolgens legde de juf aan de hand van verspringen uit wat ver weg en wat dichtbij was. Leuk!
In de  short break hebben we met een aantal leerlingen gesproken. Ze zijn totaal niet verlegen en vinden het leuk om antwoord te geven op vragen. Ze hebben allemaal een beker en krijgen op school porridge (pap). Heb je geld dan kun je ook een chapati of iets anders lekkers kopen. Dames op het schoolplein maken het terplekke. Ook dit verschilt erg per school. Op veel scholen krijgt soms alleen de onderbouw maar porridge.

pre primary school

de dames bereiden porridge (pap) voor de lunch

's Middags was de hele groep weer bij elkaar. Iedereen werd voorgesteld aan zijn facilitator. De Keniaanse leerkracht die je bij de workshopdagen begeleidt. Omdat ik voor de tweede keer meega, ben ik niet gekoppeld aan een Nederlands maatje. Ik ga samen met de Keniaanse Esther de workshopdagen leiden. We hebben elkaar al via de app een paar berichten gestuurd, maar vanmiddag zie ik haar dus voor het eerst. Het is een spontane vrouw. Ze vindt het heel leuk om samen aan de slag te gaan. We hebben maar kort de tijd. Na kennismaken is het dus meteen actie! Tenminste.... vanuit mijn Europese gedachte. Alles gaat hier stapje voor stapje en er wordt de tijd voor genomen. Voor mij blijven het leermomenten. De lat moet ik soms iets minder hoog leggen. We bespreken het hoognodige en morgen gaan we er gewoon voor!

overleg met Esther

1. Simone Grooters:
    Rustig aan Diana. Mee in het Keniaanse ritme
  2. Karin:
    24 februari 2023
    Morgen de eerste workshops? Ik ben benieuwd wat je gaat doen! Succes!
  3. Michèle:
    24 februari 2023
    Geweldig ....slow down.. beter:))