staffmeeting over de schoonmaak

1 maart 2023 - Diani Beach, Kenia

Vandaag stapte ik om kwart over 7 bij Isaac in de taxi. Dit keer niet alleen, maar met Lianne! Lianne haar maatje moest, vanwege privéomstandigheden, helaas eerder terug naar Nederland. Omdat Lianne anders alleen op scholenbezoek moest, zijn wij de komende dagen maatjes. Het was een hele ervaring om alles alleen of met een Keniaanse collega te doen, maar ik moet zeggen dat ik dit ook wel heel gezellig vind!

Vandaag gaan we naar twee leerkrachten die in de workshop van Lianne waren. De scholen liggen in een afgelegen gebied. Het laatste gedeelte is er niet eens meer een weg! Na zeker 20 keer vragen komen we uiteindelijk een half uur te laat aan bij Manguda Primary School. Het is een hele kleine school met slechts 200 leerlingen. De grade 6 die wij bezoeken heeft slechts 20 leerlingen. Dit komt in de buurt van mijn eigen groep van 19 leerlingen! Ik durf hier nergens te zeggen hoeveel kinderen er in mijn eigen groep zitten! Het is zo’n verschil met de enorme aantallen hier!

Voor de zoveelste keer de weg vragengeen weg meerOnderweg

Patrick is naast leraar ook headteacher. Hij is vooral heel trots dat twee juffen uit Nederland zijn school bezoeken. Hij wilde het ons erg naar de zin maken. Van active learning zagen wij helaas weinig terug in deze les. Wel heeft hij de kinderen een lied uit de workshop aangeleerd. Na ieder klassenbezoek houden we een nagesprek met de docent. Daarna volgt een (als het goed is interactieve) staffmeeting waarbij de leerkracht vertelt wat ze in de workshop hebben geleerd, liefst met bijvoorbeeld een energizer. Ook de staffmeeting was alles, behalve actief.

De tweede school die wij bezochten was een stuk groter, 1200 leerlingen. We mochten de les van Mr Alex bij wonen. In een reactie op het blog stond dat iemand Afrika kon ruiken. Nou…. dat was in dit lokaal niet aan te raden! Wat een zweetlucht van ruim 50 pubers uit grade 8! Gelukkig was de les heel leuk om te zien. Mr Alex zette vooral de kinderen aan het werk, door bijvoorbeeld in groepen te discussiëren. De staffmeeting was een bijzondere ervaring. De headteacher begon met de vraag hoe ze ervoor konden zorgen dat de school schoner wordt. Door de droogte is er veel last van stof. Na 10 minuten om de beurt een idee noemen voor de schoonmaak, hebben we maar ingegrepen. Zullen we eerst het onderwerp doen waar wij voor komen? Een goed idee!

DSC07520 grade 8bespreek in je groepje

De terugweg ging gelukkig een stuk vlotter!  Nu vroeg naar bed. Morgen vertrekken we weer om 7 uur. Ik ga met Lianne naar drie leerkrachten uit mijn workshop. Leuk! Ik ben benieuwd! De vermoeidheid begint inmiddels wel toe te slaan. Het zijn lange dagen en dat in combinatie met de warmte… De gesprekken tijdens het diner en de T4T bijeenkomsten gaan de laatste avonden vooral over toiletbezoeken 😉 Ik voel mij gelukkig goed. Ik geniet enorm en dat geeft energie! Ook de reacties vanuit Nederland zijn superleuk om te lezen en motiveren om toch nog maar even aan het blog te schrijven! Dus bij deze!

staffmeeting met stroopwafelsspelen met een bandECD de kleuters

1. Michèle:
    1 maart 2023
    Fantastisch om te lezen... ik herken zoveel uit Uganda..:)))
  2. Hester:
    Hoi Diana,
    Ik lees met plezier en verwondering je verhalen en kijk de foto's die je verhalen goed ondersteunen! Wat een ervaringen doe je weer op! Dank je wel voor het delen en nog veel plezier! Groetjes, Hester
  3. Anja:
    Ik voel dat je geniet!
  4. John:
    1 maart 2023
    Ja, nu ik dit weer zie weer ik waarom Afrika ons hart heeft gestolen. Geweldig. Veel plezier en succes
  5. Pieter en Digna:
    Heee Diana,
    We lezen een mix van pittige, vermoeiende en energieverslindende activiteiten versus leuke, nieuwe en energiegevende ervaringen! Houd het nog even vol, geef ze nog wat goede tips en geniet er vooral van!
  6. Tineke:
    1 maart 2023
    Heel bijzonder om zo over je schouder mee te kunnen kijken.
    Ben steeds benieuwd naar weer de volgende stap. Lieve groeten
  7. Ellen:
    2 maart 2023
    Leuk Diana, wat een enthousiasme en blijheid in je verhaal. Erg leuk om te lezen. Veel plezier!
  8. Yvonne:
    2 maart 2023
    Mooi werk wat jullie doen!
  9. Irma:
    2 maart 2023
    Ik kan het wel ruiken ....ha ha 😳😜😜nee hoor maar het zal vak jargon zijn en ik heb er een idee bij maar....... wat is nou toch een energizer? , ( of heb ik het gemist)?Mijn hoofd loopt ff over door mijn werkjourney hier in Sicillie.