4 februari 2017 - de tweede workshopdag

5 februari 2017 - Amsterdam, Nederland

Vandaag de tweede workshopdag. Helaas ben ik niet helemaal fit! Ik hoop dat het over tien dagen anders is! Al snel is het met een kop koffie gezellig in de personeelskamer van de Fiep Westendorpschool in Amsterdam. Leuk om elkaar weer te zien!

Maar ook nu is er een strak programma: dus werk aan de winkel!  Na een gezamenlijke activiteit (binnenkring/ buitenkring) werd de groep in tweeën gedeeld. workshopdag 2 binnen- buitenkring   ervaringen uitwisselen

Ruud gaf aan de hand van 'The stool of confidence'  een inspirerende workshop over feedback geven. Je heb drie poten nodig om voldoende zelfvertrouwen op te bouwen: positieve feedback, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheid. Laat de ander vooral zelf aangeven wat hij anders zou willen doen. Mooi! Valkuil is dat we veel te snel tips willen geven, hoe wij het zouden doen! Aan de hand van een gefilmde les, oefenden we in tweetallen, een nagesprek.workshopdag 2 the stool of confidence  the stool of confidence

In de volgende workshop kregen we informatie over het onderwijssysteem in Kenia. Ze werken met een appraisal system, een van boven af opgelegde, kijkwijzer. Er zijn zeven beoordelingscriteria. Teachers4Teachers neemt vooral het 'active learning' op zich tijdens de workshopdagen.

Ria gaf een presentatie voor de primair onderwijs leerkrachten, met vooral veel praktische informatie. Hoe doe je de verslaglegging? Hoe begin je de workshops? Wat zijn afspraken tijdens je workshop? In kleine groepjes stortten we ons vervolgens op onze kennis van het Engels. Welke Engelse termen kennen we al, met betrekking tot het onderwijs. Welk woord gebruiken wij voor "doel van de les", hoe noemen Kenianen het? Dat wordt komende week nog flink stampen op alle termen....

Na de lunch werd de groep weer in tweeën gedeeld. Iedereen was gevraagd een werkvorm of Energizer voor te bereiden. Zelf had ik de werkvorm: I have, who has? voorbereid. Ik had de werkvorm in de klas met de kinderen uitgeprobeerd (in het Engels, toppers groep 6B). Daar liep het goed. Nu kwamen de kaartjes niet helemaal uit. Zelf denk ik dat mijn uitleg (in het Engels!) iets te kort was. Een goede les voor in Kenia! Gelukkig waren de reacties enthousiast en was het doel van de werkvorm duidelijk.

Samen met je maatje kreeg je een half uur de tijd om van alles door te spreken. Veel te kort, natuurlijk! Milou en ik hebben het vooral bij de praktische zaken gehouden, wat hebben we nodig en wie neemt wat mee?

We eindigden in de gymzaal van de school, daar stonden, met pionnen, cirkels uitgezet. De buitenste cirkel gaf aan dat je in je comfort zone was, tweede cirkel gaf spanning, maar nog wel uitdagend aan, de binnenste cirkel stond voor stress/ paniek. Aan de hand van vragen werd ons gevraagd positie in te nemen. Mooi om te zien hoe iedereen het verschillend ervaart. Voor de één geeft de vliegreis de meeste stress, voor een ander de workshops, voor weer een ander 'Afrika, het onbekende'. Als ik naar mezelf kijk, levert de reis en de omstandigheden in Kenia me weinig spanning op. Wel vind ik het spannend om aan een groep onbekenden een workshop te geven. Weet ik op het juiste moment, de juiste dingen te zeggen...?

Een ieder stond er op zijn eigen manier in. Toch denk ik dat we met al die verschillende mensen een hele mooie groep vormen. Het afscheid aan het eind van de middag was dan ook hartelijk: Tot de 15e, tot op Schiphol!

workshopdag 2