24 februari 2017 - coaching on the job dag 3

24 februari 2017 - Kwale, Kenia

Coaching on a job dag 3

Wat kan een goede nachtrust een verschil maken! Vannacht slechts één keer wakker geworden door een tropische regenbui! En ik mag uitslapen! Een half uur langer dan normaal. Als om 6 uur de wekker gaat ben ik fit en heb ik zin in de laatste dag scholenbezoek.

Ik ga vandaag naar de regio Lunga Lunga met Henriëtte. In onze eigen regio zijn sportwedstrijden, vandaar dat we nu, met een anderr maatje, naar een ander gebied gaan. Henriëtte is de afgelopen dagen alleen naar scholen geweest. Zij is een pabo docente en geeft daarnaast coachingcursussen. Leuk! Ik ben benieuwd!

In de taxi is het even aftasten. Wat wil jij doen? Welke werkvormen bieden we aan? Ik merk dat je dan toch al snel gewend bent geraakt aan een maatje. Met Milou was dat na vier dagen vanzelfsprekend. Maar ook met Henriëtte is het gevoel goed. Wij gaan er een leuke, nuttige dag van maken!

DSC01067  DSC01064  DSC01042

De route naar de scholen is al een verademing. Geen drukke veerboot, toeterende trucks en uitlaatgassen, maar prachtige natuur. Nu merk ik ook dat de reisafstand echt verschil maakt. De afgelopen dagen kwamen we na een pittige rit van bijna drie uur uitgeput aan. Vandaag zijn we fris en fruitig!

Patrick, de senior teacher, is blij dat we er zijn. Hij pakt zijn notitieblok en maakt een planning voor de dag. Zijn eigen les bevat een aantal interactieve werkvormen. Hij laat de kinderen in kleine groepjes discussiëren. Nou ja, kleine groepjes…. Met 9 kinderen overleggen is lastig. Onze tip om elk kind met het kind ernaast kort te laten overleggen neemt hij graag aan. In deze klas zaten veel kinderen achterin op de grond. Ik vond het moeilijk om te zien dat deze kinderen niets op het bord zagen. Ze zaten steeds heen en weer te schuiven en met hun hoofd te draaien. Patrick gaf later aan dat hij daar niet aan had gedacht, maar dat hij de opstelling zou gaan veranderen. Verder was hij een kundige leraar en was het een plezier om hem aan het werk te zien.

DSC01021  DSC01031  DSC01026

Bij de stafmeeting merkte ik dat deze leerkrachten al veel meer bekend zijn met Teachers4Teachers. Zij kennen de organisatie en hebben al veel meer meegekregen over het toepassen van actieve werkvormen. Ook aan de kinderen op de school was trouwens te merken dat T4T al meerdere jaren in deze regio komt. De kinderen vinden het leuk ons te zien en zwaaien vrolijk. Wat een verschil met de afwachtende, soms zelfs bange houding, in Mariakani.

De laatste observatie is bij de junior teacher. Bij binnenkomst in de klas is het echt even slikken. 56 Leerlingen zitten allemaal in rijtjes achter elkaar op de grond. Er is geen geld voor meubilair. Ook deze leerkracht past al een aantal actieve werkvormen toe. Zo laat ze de kinderen in groepjes lezen en demonstreert ze wat ze bedoelt.

DSC01044  DSC01046  DSC01055

Patrick houdt het feedbackgesprek met haar en dat doet hij super! Een talentvolle coach!

DSC01065

Wat is deze dag een cadeautje! Het is zo goed om het verschil te ervaren tussen de gebieden waar T4T al langer komt en een gebied waar T4T voor het eerst is. In Mariakani hadden we het gevoel dat we aan het pionieren waren. Dat wat wij aan het doen waren een druppel op een gloeiende plaat was. Overal waar we kwamen moesten we uitleggen wat T4T was en wat we kwamen doen. Ook was er nauwelijks kennis over actieve werkvormen. Ik weet, na vandaag, dat het heel goed is geweest wat we in Mariakani hebben gedaan. We hebben een zaadje geplant en we hopen dat het de komende jaren gaat groeien!

En toen… hadden we weekend! Die vierden we met een cocktail een een heerlijke plons in het zwembad. Morgen de final celebration!

Nog wat antwoorden op vragen:
Simone uit Schipluiden, ja de workshops worden in het Engels gegeven. Dat was van tevoren mijn grootste twijfelpunt, kan ik dat wel? Ik merk dat ik er de afgelopen dagen enorm in ben gegroeid.
Levend memory gaat als volgt: twee kinderen gaan naar de gang. De andere kinderen maken tweetallen en spreken een beweging af. De kinderen komen terug van de gang en vragen om de beurt twee kinderen hun beweging te laten zien. Hebben ze een match, dan mogen ze nog een keer. Natuurlijk kun je deze vorm ook gebruiken bij het oefenen van de tafels of bijv bij de werkwoorden.

Oud collega Simone, leuk dat je meeleest! Ja, niet te geloven 111 leerlingen in een klas. Natuurlijk is het niet te doen om daar hele actieve werkvormen te gebruiken. We hebben geprobeerd het heel simpel te houden door de tip te geven overleg met je schoudermaatje. Laat dingen zien. Laat ze elkaar dingen in een groepje uitleggen enz.

1. Yvonne:
    24 februari 2017
    Hi Diana, wat een plezier om iedere keer weer je verhalen te lezen. Wat een belevenissen maak je mee! En jullie doen goed werk! Geniet van de laatste dage!
  2. Jessica:
    Hoi hoi,
    Wat een indrukken zeg en wat een belevenis is dit.
    Een enorm contrast met het onderwijs in Nederland, straks weer naar Nederland met een schat aan mooie en leerzame indrukken!
    Geniet nog van de laatste dagen daar en alvast een veilige terugreis gewenst!
    Liefs
  3. Vader Piet:
    24 februari 2017
    Morgen nog een redelijke relexte dag. Daarna nog een dagje strand lekker na praten met de groep en dan weer naar huis.omgevlogen, veel geleerd en genoten van de vriendelijkheid van de mensen, de natuur etc.
    goede reis en weer welkom thuis.