20 februari 2017 - de tweede workshopdag

20 februari 2017 - Kwale, Kenia

Zondag een heerlijke dag bij het hotel gehad. De ochtend hebben we gebruikt om het verslag te schrijven van de eerste workshopdag en het voorbereiden van de tweede. In de middag zijn we lekker gaan snorkelen bij het rif. Ook zijn we met een grote groep naar een strandtent gelopen, een heerlijke wandeling over het strand. Enig nadeel is dat je om de 5 meter wordt aangeklampt of je toch echt geen sleutelhanger, houtsnijwerk of armbandje wil kopen.

Maar er moet ook gewerkt worden! Vandaag dus weer de wekker op half 6. Na een vroeg ontbijt stonden we om half 7 te wachten voor de taxi. En alles was er, maar opnieuw geen taxi! Dit keer kwam de chauffeur al na een minuut of 5, soms valt het mee! Opnieuw de drukke route naar Mariakani Primary School. Ook nu duurde de reis bijna 3 uur!

Mariakani Primary School

Toen we om 9.30 uur aankwamen zaten er al 24 senior teachers op ons te wachten. Dit aantal liep al gauw uit tot 29 personen. Wat een super goede opkomst! We begonnen de tweede workshopdag met een terugblik op de eerste. Vervolgens lieten we de leerkracht een lijn maken, op reisafstand. Nadat iedereen op een plek stond maakten we drietallen. In deze kleine groepjes wisselden ze ideeën uit hoe je dobbelstenen interactief kunt gebruiken. Dit herhaalden we met het maken van een lijn op onderwijservaring. Van 7 jaar tot 37 jaar onderwijservaring was er binnen de groep. Wauw, wat hebben we bij elkaar veel ervaring en wat kunnen we veel van elkaar leren! Op onze vraag hoe je de werkvorm kunt doen als je geen dobbelstenen hebt, kwamen heel veel ideeën. Je kunt ze maken van hout, rubber of klei of je schrijft de nummers en prikt met je ogen dicht. Eén van de grote problemen in het Keniaanse onderwijs is het gebrek aan materialen. Als leerkracht in Kenia moet je heel creatief zijn, aldus één van de leerkrachten.

top team! voor de klas  make new friends

Na het bespreken van het stellen van open en gesloten vragen, was het tijd voor een andere werkvorm. Met mijn groep 6B had ik een memory spel gemaakt. De leerkrachten kenden het niet. Na onze uitleg vroeg een leerkracht of we het ook voor wilden doen. Yes, dit is dus wat we bedoelden met de learning pyramid in de eerste workshop. Je leert maar heel weinig als je het alleen maar uitlegt. Laat dingen ook voordoen. Natuurlijk hebben we het spelen van memory even voorgedaan. Al gauw snapten ze het en werd er bloedfanatiek gespeeld! Omdat er vaak niet genoeg papier is om kaartjes te maken, hebben we daarna ook levend memory gedaan. Hierbij heb je geen papier nodig. Van vier werkvormen die we in beide workshops gedaan hebben, hebben de leerkrachten via een placemat bedacht hoe ze het ook in andere lessen kunnen gebruiken.

memory   a match  a match

De leerkrachten in de groep zijn allemaal senior teachers. Het is hun taak de junior teachers binnen de school te coachen. Via de stool of confidence legden we uit hoe je op een positieve manier feedback kunt geven. Milou en ik hadden samen een rollenspel voorbereid waarin ik (met als rol de senior teacher) Milou (in de rol als junior teacher) feedback gaf. De leerkrachten waren enorm geboeid aan het kijken. Zij kennen dit helemaal niet op deze manier.

Na de eerste workshop hadden we de groep om tips en tops gevraagd. Er was toen niets uitgekomen. Dit benoemden we en we vroegen, nu ze weten hoe belangrijk positieve feedback is, ons een top te geven over het gehouden feedbackgesprek. De leerkrachten hadden heel goed geluisterd en er kwam mooie feedback. Ze gaven aan dat het een open gesprek was en dat de junior zich daardoor veilig voelde en zelf durfde aan te geven wat goed was gegaan en wat ze een volgende keer anders zou doen. We hopen zo dat de senior teachers deze ervaring mee gaan nemen in hun eigen feedbackgesprekken.

overleg  wat is het beste idee?  rollenspel

Helaas zat ook de tweede workshopdag er alweer bijna op. Alles wat we hadden voorbereid hebben we kunnen doen. We hadden zelfs tijd om tussendoor nog twee gymspelletjes te doen. Eén van de leerkrachten, de enthousiaste Mambo, had gevraagd of we ook iets over de Nederlandse gymlessen wilden vertellen. Na één van onze spelletjes deden de leerkrachten ook spontaan een Keniaans spel. Te leuk!

We eindigden met het oefenen van het lied van Teachers4Teachers. Het is de bedoeling dat alle leerkrachten zaterdag naar the final celebration komen en het dan mee zingen. Op onze vraag of de leerkrachten nog feedback wilden geven op de twee workshopdagen kwamen de prachtigste opmerkingen onze kant op. Wat een fantastische groep senior teachers hebben we gehad! We hebben zoveel lol gehad en van elkaar geleerd. Ik had deze dagen voor geen goud willen missen! Wat een bofkont ben ik dat ik hier ben en dit mag doen!

Sorry, dat het weer zo’n lang verslag is geworden. Het lukt me nauwelijks om in minder woorden te omschrijven wat ik hier ervaar! Bedankt voor alle leuke reacties! Het is heel leuk om dat hier te lezen!

1. Simone:
    20 februari 2017
    Wat een leuk verhaal. Ps hoe die je levend memory zonder kaartjes? Spreken jullie in het Engels? Gied werk!
  2. Tineke:
    20 februari 2017
    Wij boffen met jouw verhalen! Ik bewonder enorm hoe je het beleeft en hoe je het beschrijft... petje af! En slaap lekker voordat je volgende dag alweer begint.
  3. Gert-Jan:
    21 februari 2017
    Levend memory lijkt me ook leuk op een kerstavond met de familie. Hahahahahaha
  4. Vader Piet:
    21 februari 2017
    Ook wij genieten van je belevenissen. Wat geweldig ook de samenwerking over en weer. Doe ook Milou de groeten . Het werkt met haar uitstekend.
    succes.
  5. Anja:
    21 februari 2017
    Hi Diaantje, wat leuk weer. Genieten van je verhalen. Ik voel hier je energie! X