17 februari 2017 - kennismaking

17 februari 2017 - Kwale, Kenia

Vandaag de eerste kennismaking met een Keniaanse school. In onze teacher4teachers polo, stonden we om 9 uur klaar voor vertrek. In kleine groepjes gingen we naar verschillende scholen om kennis te maken met het Keniaanse onderwijs. Onze school was Mwaroni primary school, niet ver van Ukunda. We werden welkom geheten door Omar, de deputy (zeg maar adjunct). Omar vertelde ons trots over zijn school en het Keniaanse onderwijs. Er werken op Mwaroni primary school 19 leerkrachten. Het aantal leerlingen is 663, reken maar uit wat het gemiddelde aantal leerlingen per klas is. Pffff, respect!

DSC00510

Na het inleidende praatje werden we voorgesteld aan het team. We mochten allemaal een leerkracht kiezen om  mee in gesprek te gaan. Even slikken, oké, wie kies ik, wat ga ik vragen? Maar al snel was ik in een boeiend gesprek met een juf. Zo bijzonder hoe snel we een mooi gesprek hadden, omdat we dezelfde passie delen!

DSC00518 (2)

We werden uitgenodigd om in de verschillende klassen te komen kijken. Bij elke deur volgde een hartelijk welkom: Djambo! Er waren ook klassen waar de leerkracht niet aanwezig was. Deze klassen deden aan zelfstudie. Oeps, als de juf in Nederland uit de klas loopt.... Niet te geloven, hier zaten 40 leerlingen muisstil te werken!

DSC00524DSC00547DSC00532

In één klas zagen we het frontale lesgeven in de praktijk. De juf gaf een les over leestekens. Ze bleef net zo lang kinderen naar het bord vragen tot er één het goed deed. Na elke poging werd er aan de klas gevraagd: Is dit goed? Nee! De leerling die het uiteindelijk goed deed, kreeg een applaus (give her a clapp!)

Wat een indrukken, wat een enthousiasme en wat een blijheid hebben we vandaag gezien!

DSC00559 (2)DSC00557

Voor de lunch werden we naar een restaurantje gebracht. Na een kwartier regelen, zat iedereen eindelijk. Een aantal Kenianen werd vriendelijk, doch dringend verzocht ergens anders te gaan zitten. Op het moment dat de bestelling voor het drinken was opgenomen, bleek dat de lunch toch op de school werd gebracht. Het blijft Kenia! Allemaal weer opstaan en teruglopen.

Na de lunch maakten we kennis met onze facilitator. De headteacher die met ons meegaat naar de school voor de workshops. Milou en ik zijn gekoppeld aan Tsimba, een sympathieke headteacher uit Mazeras. We maakten met elkaar kennis en bespraken alvast de ideeën voor de workshop. Geweldig! Ik vind het superspannend, maar krijg er ook ontzettend veel zin in!DSC00571

Terug bij het hotel even geprobeerd te skypen met de klas. De wifi is helaas te traag, via What's app bellen lukte wel. Als we maandag of dinsdag op tijd terug zijn, zal ik het nog een keer proberen. De rest van de avond benut om de workshop van morgen voor te bereiden. Kom maar op, we zijn er klaar voor! Om 6 uur morgenochtend ontbijt, om 6.30 uur vertrek!

1. Gert-Jan:
    17 februari 2017
    Goed bezig ! Diana. Ziet er erg leuk uit. Leuk te lezen dat het naar je zin gaat. Succes morgen.
  2. Vader Piet:
    17 februari 2017
    Het blijft spannend. Ook voor ons om te volgen hoe het met je gaat.
    ook wij hebben ervaren de vriendelijkheid van de mensen. De foto's spreken boekdelen.
  3. Tineke:
    17 februari 2017
    wat een geweldig verhaal...dat je nog tijd hebt gevonden om zo'n inspirerend verslag te schrijven! Slaap lekker!
  4. Diana:
    18 februari 2017
    Te gek, leuke foto's. Succes
  5. Noor:
    18 februari 2017
    Ha Diana,
    Wat een mooie en herkenbare foto's.
    Ik lees met aandacht al je verhalen, geweldig!
    Vergeet niet te genieten!
    Liefs, Noor